Infraestructures: l'engranatge del desenvolupament

Pont en ruïnes a Key West (Miami, Estats Units)

Inaugurat el 1912, el ferrocarril a Key West, conegut com l'Overseas Railroad, va tenir un impacte decisiu en el desenvolupament de Miami i el sud de Florida. Abans de la seva construcció Miami era una ciutat petita i poc desenvolupada, però l'arribada del ferrocarril va convertir la ciutat en un important centre turístic i comercial. Els agricultors i productors del sud de Florida van poder enviar els seus productes frescos arreu del país, cosa que va impulsar l'economia local. A més, aquest projecte monumental va atraure turistes i nous residents. La connexió directa amb el nord dels Estats Units i l'atractiu clima càlid van incentivar la construcció d'hotels, ressorts i habitatges, transformant la ciutat de dalt a baix i establint els fonaments per al seu creixement futur. Tot i que el 1935 la línia va ser devastada per un huracà, el seu llegat perdura en el desenvolupament econòmic que va proporcionar a Miami i a tota la regió.

 El 2019, la indústria del turisme a Miami va generar 18.000 milions de dòlars
i va atreure més de 24 milions de visitants
Greater Miami Convention & Visitors Bureau

El pont de Sydney (Austràlia)

Carreteres, ponts, sistemes de transport, xarxes d'aigua i sanejament, sistemes d'energia, telecomunicacions, gratacels, tecnologia digital... Aproximadament el 40% de les inversions en infraestructures a escala mundial es realitzen en grans ciutats. Les infraestructures no només faciliten el desplaçament eficient de persones i béns —augmentant la competitivitat en la producció i la distribució de mercaderies—, sinó que també promouen el desenvolupament econòmic i social, generant ocupació i oportunitats de treball. 

 Cada dòlar invertit en infraestructures genera
fins a 3 dòlars en creixement econòmic a llarg termini
Banc Mundial

Tot i els beneficis, les ciutats han de fer front a desafiaments importants en la gestió i expansió de les seves infraestructures. D'una banda, la seva construcció implica costos d'inversió i manteniment elevats que poden suposar una càrrega financera per als governs, sobretot als països més desafavorits. En algunes ocasions estan mal distribuïdes, beneficiant les regions desenvolupades i marginant la resta, generant conflictes socials entre les comunitats locals. De l'altra, la construcció d'infraestructures té un impacte significatiu per a l'entorn natural, provocant la pèrdua d'hàbitats, la desforestació o l'erosió dels sòls, entre molts altres impactes.


Via de tren (Addis Abeba, Etiòpia)
El pont de Brooklyn (Nova York, EUA)

Potser t'agraden aquestes entrades