Connectar ciutats: una estratègia de creixement

Un venedor ambulant a l'autobús (Etiòpia)

En un punt indeterminat entre Nokaneng i Gumare, l'atrotinat autobús de línia s'atura uns minuts. Tot d'una, dels porxos propers, una munió de petits comerciants s'abraona sobre el vehicle i en un tancar i obrir d'ulls es converteix en un improvisat i frenètic mercat sobre rodes. Els passatgers, que diàriament van i venen, ja hi estan acostumats. Les ciutats d'avui són molt més grans i més populoses que en temps passats. En créixer, les àrees centrals han incorporat altres ciutats o localitats menors relativament properes, convertint-se en grans regions metropolitanes. Actualment, el 60% de la població urbana mundial viu en extenses àrees, on la vida de les persones ja no es regeix pels límits municipals administratius, invisibles i artificials que delimiten els municipis. Les ciutats són cada vegada més interdependents amb les seves perifèries i els límits tradicionals són cada vegada menys significatius.

 La millora de la connectivitat entre ciutats
pot augmentar el creixement econòmic fins a un 10%
Unió Internacional de Transport Públic

Dones en un tuk-tuk (Laos)

En un món globalitzat, la mobilitat interurbana és un component fonamental del desenvolupament, i contribueix significativament al PIB de moltes economies. El transport interurbà facilita el comerç, el turisme, l'educació i l'ocupació, connectant béns, persones i oportunitats al llarg de distàncies geogràfiques àmplies. No obstant això, les regions menys desenvolupades de molts països no disposen d'una connectivitat acceptable. En moltes àrees rurals i suburbanes, el 30% de la població no té accés adequat al transport públic, cosa que limita la seva mobilitatQuan les ciutats no aconsegueixen connectar àrees perifèriques, la pobresa i la segregació s'incrementen. 

 El 30% de la població rural a països en desenvolupament
no té accés a carreteres transitables durant tot l'any
Banc Mundial

Segons el Fòrum Internacional del Transport, s'espera que la demanda global de transport de passatgers i mercaderies es tripliqui per al 2050, cosa que podria portar a una saturació de les carreteres, ferrocarrils i aeroports. En aquest context, és necessari invertir en infraestructures modernes, promoure el transport sostenible o introduir tecnologies digitals per millorar la connectivitat entre ciutats, i també de les àrees rurals, sobretot les menys desenvolupades, facilitant l'accés a les oportunitats per als seus habitants. La creació d'àrees urbanes més integrades i més ben connectades impulsa el desenvolupament econòmic, alhora que ajuda a contenir l'emergència climàtica.








Potser t'agraden aquestes entrades