Un passeig per Montmartre (París, França)
Una parella passeja completament absorta per la intensitat dels estímuls visuals que proporcionen centenars de pintures exposades i escampades pels carrers. Montmartre, un turó del districte 18 de París, és conegut per la basílica de cúpula blanca del Sacré-Coeur i, sobretot, pel seu llegat artístic. Molts artistes com Salvador Dalí, Amedeo Modigliani o Claude Monet hi van viure i treballar. També va ser un lloc freqüentat pel seu estil de vida bohemi a finals del segle XIX i principis del XX. Amb carrers estrets, una vida vibrant i boniques vistes panoràmiques sobre la ciutat, el barri conserva l'atmosfera inspiradora que temps enrere el va dotar d'identitat i el va fer popular. A París, com en moltes altres ciutats, l'oferta cultural és diversa i abundant, i atrau milions de visitants cada any.
“ La cultura és la memòria del poble, la consciència col·lectiva,
la manera de pensar i de viure
— Milan Kundera
Contemplant un Picasso al Museu d'Orsay (París, França)
El museu d'Orsay va ser inaugurat l'any 1986, després de la remodelació de l'estació de ferrocarril d'Orsay. L'espai alberga pintura impressionista i postimpressionista, escultura, arts decoratives, fotografia, cinema i arquitectura, i és un dels atractius culturals més importants de la ciutat de París.
Teatres, cinemes, museus, galeries d'art, festivals, concerts, exposicions... L'oferta cultural és un dels grans atractius de la vida urbana, conferint a les ciutats un caràcter obert i cosmopolita. El consum de cultura té un impacte positiu en la qualitat de vida de les persones, fomentant el benestar, el creixement, la reflexió i l'aprenentatge, i proporcionant oportunitats per construir connexions amb altres que comparteixen interessos. Més enllà dels beneficis personals, la cultura també té un paper fonamental en la construcció de la identitat urbana, fomentant la cohesió social i el sentit de pertinença a la ciutat. Alhora, és un motor per al desenvolupament econòmic local. A ciutats com Barcelona, el turisme cultural representa el 12% dels ingressos turístics totals de la ciutat.
“ Les indústries culturals i creatives representen fins al 7% del PIB mundial
i generen milions de llocs de treball en sectors com el turisme, el cinema,
la música, el disseny, les arts escèniques o les arts visuals
— UNESCO
Tot i els beneficis, la participació en activitats culturals continua sent un desafiament en moltes ciutats. El cost de les activitats pot ser excessiu per a col·lectius amb recursos econòmics insuficients. Les desigualtats en l'accés també són motivades per la discriminació i exclusió de certs grups de població, com les minories ètniques o les persones amb discapacitats. En zones rurals o desfavorides, la programació o els equipaments disponibles són escassos. En aquest context, implementar polítiques inclusives que promoguin l'accessibilitat a la cultura és fonamental per construir comunitats més vibrants i cohesionades.
El Prado (Madrid)
Una “selfie” davant d’un Van Gogh (París, França)
Centro de Cultura (Buenos Aires, Argentina)
Una visita al museu del Louvre (París, França)