Un noi amb bicicleta als carrers de Paraty (Brasil)
Ja fa temps que el noi es desplaça per la ciutat en bicicleta. És la millor manera d'arribar puntual al quiosc. En moltes ciutats del món, en els darrers anys, les bicicletes, els patinets i altres noves formes de transport sostenible han emergit com una alternativa necessària al vehicle privat. Alguns urbanistes ja parlen de la Ciutat dels 15 minuts, un enfocament visionari popularitzat per l'urbanista Carlos Moreno que proposa reorganitzar les ciutats de manera que els residents puguin satisfer la majoria de les necessitats essencials diàries dins d'un radi de 15 minuts a peu, amb bicicleta o amb transport públic. Segons aquest model, els serveis bàsics, les botigues, les escoles, els llocs de treball o els espais verds han d'estar accessibles a poca distància del lloc de residència, reduint els viatges llargs. La Ciutat dels 15 minuts requereix una planificació urbana intel·ligent, és a dir, dissenyar ciutats optimitzant la distribució de serveis i integrant el criteri de la mobilitat sostenible en el desenvolupament urbà.
“ Més de 50 ciutats han començat a implementar el concepte de la Ciutat dels 15 minuts
— C40 Cities
Vianants als carrers de Nova York (EUA)
Diverses ciutats arreu del món estan adoptant els principis de la ciutat dels 15 minuts en els seus plans urbanístics, expandint la xarxa de transport públic, creant més espais per a vianants i ciclistes, i reduint la necessitat de desplaçaments llargs. Reorganitzar l'espai urbà al voltant de les necessitats humanes i no de l'automòbil no només millora la qualitat de vida i la salut dels residents —que la gent camini i faci exercici reduieix la incidència de malalties relacionades amb el sedentarisme fins a un 20%— sinó que també promou l'equitat social en facilitar l'accés als serveis i les oportunitats, independentment de la ubicació geogràfica o del nivell socioeconòmic. La ciutat dels 15 minuts fomenta la interacció social i la cohesió comunitària, i contribueix a revitalitzar veïnats històrics. A més a més, permet reduir la congestió i l'empremta ecològica associada al transport.
“ La ciutat dels 15 minuts pot aconseguir una reducció del 30%
de les emissions de gasos d'efecte hivernacle associades al transport
— International Energy Agency
Tot i això, la implementació del model enfronta desafiaments importants. La resistència al canvi d'alguns col·lectius i la necessitat d'una planificació urbana integrada són aspectes que cal considerar per garantir el seu èxit a llarg termini. Més enllà del canvi de mentalitat dels ciutadans, la ciutat ha de proporcionar les infraestructures adequades per tal que els desplaçaments siguin més segurs, ràpids i còmodes, per exemple, invertint en carrils bici o connectant xarxes de vianants amb la resta de xarxes de transport públic. Només mitjançant un plantejament integral i integrat és possible construir ciutats més habitables, eficients i sostenibles.