Metro (Khàrkiv, Ucraïna)
El metro de Khàrkiv, inaugurat el 1975, consta de tres línies i 30 estacions que abasten 39 quilòmetres i connecten diverses parts de l'extensa ciutat. A ciutats extenses com ho és aquesta, el transport públic és una alternativa necessària al vehicle privat, proporcionant accés equitatiu i assequible a les oportunitats educatives, econòmiques i socials per a tots els residents. A les ciutats densament poblades, no només facilita la mobilitat diària alleujant la pressió sobre els carrers i la congestió, sinó que també contribueix a la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i a la millora de la qualitat de l'aire. En un futur, el transport públic podria reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle fins a un 45%, contribuint a la mitigació del canvi climàtic.
“ El 50% de la població urbana mundial té accés a xarxes de transport públic eficients
— UITP
Metro (París, França)
El metro de París, un dels més extensos i utilitzats del món, transporta diàriament més de quatre milions de passatgers. A mesura que els espais urbans creixen, el paper del metro o dels autobusos és cada vegada més rellevant. Tot i els seus beneficis, els sistemes públics de transport han de fer front a desafiaments importants. El finançament insuficient, la infraestructura obsoleta, la manca d'integració entre diferents sistemes, la saturació o la percepció negativa sobre els serveis, són alguns dels problemes més comuns. El 15% dels usuaris del transport públic a les grans ciutats reporta sensacions d'inseguretat o haver patit delictes menors, com robatoris o assetjaments.
“ A les ciutats denses, el 40% dels usuaris del transport públic
pateix nivells de saturació que afecten la comoditat i la puntualitat del servei
— Inrix, Global Traffic Scorecard
D'altra banda, en moltes àrees suburbanes i perifèriques, el 30% de la població no té un accés adequat als sistemes de transport, cosa que limita la mobilitat i l'accés als serveis i a les oportunitats laborals. A mesura que les ciutats creixen, és necessari invertir en sistemes de transport públic accessibles i eficients i que, alhora, siguin sostenibles i respectuosos amb el medi ambient.
El metro de Nova York és el sistema de transport subterrani més gran dels Estats Units i un dels més antics del món. Es compon de 29 línies i 468 estacions que cobreixen tota la ciutat i rodalia. És el mitjà de transport més utilitzat pels residents per desplaçar-se per la ciutat.
“ A Nova York, més del 60% dels residents utilitzen el transport públic diàriament,
en comparació amb menys del 10% a ciutats menys denses.
— Organització Internacional del Treball (OIT)